Multi-dimensionale coaching

Vaak weten we dat we iets anders willen in het leven, maar de ‘wat’ en het ‘hoe’ is soms nog onbekend. Of we weten het ‘wat’ maar het ‘hoe’ wil niet lukken.

Laat ik vooropstellen dat ik geen coach ben die je belooft in 7 stappen het Eeuwige Geluk te bereiken. Of aangeeft hoe je in 5 stappen jouw perfecte zelf ontwikkelt. Wat dan wel?

Alles in jou is welkom

Wat ik in de afgelopen jaren in mijn praktijk vooral heb geleerd, is dat het insluiten van alles wat er is, de rust kan brengen waarnaar wij op een diepere laag zo op zoek zijn.

Wij willen graag dat alles perfect is in het leven; de perfecte relatie, de perfecte carrière, het perfecte lichaam, de perfecte kinderen, de perfecte vriendenkring. In alle eerlijkheid, dit is vaak niet het geval. Het perfecte leven dat voldoet aan al onze eisen bestaat voor de meesten onder ons niet. Dat weet jij, dat weet ik ook.

We zeggen regelmatig dat het leven niet perfect hoeft te zijn. Maar toch. In een maatschappij waarin bijna alles om uiterlijk en bezit draait. Waar iedereen zich bewust of onbewust met de ander vergelijkt via Instagram, Facebook of andere social media. Verhalen en foto’s waarin de ander succesvoller, rijker en mooier oogt. Een maatschappij waarin steeds vaker wordt verteld dat wij zelf de regisseur zijn van ons leven. Dat wij zelf bepalen hoe succesvol het leven kan zijn. Dat het altijd beter kan en beter moet. Anders doe je iets niet goed.

Hoe vind je dan de rust en de tevredenheid met wat het leven jou biedt. Hoe vind je de rust en tevredenheid over wie jij zelf bent en wat jij te bieden hebt in dit leven. Hoe ontdek je in alle eerlijkheid waarover het leven gaat voor jou.

Tijdens onze ontmoetingen gaan we samen onderzoeken wat jou helpt eerlijker naar je zelf te durven kijken. Om meer inzicht in jezelf te krijgen. Zodat jij beseft wat jij daadwerkelijk nodig hebt en vervolgens hoe jij dit kunt bereiken.

Bewustwording van je eigen gedrag

Wat doe je? Hoe reageer je? Waar komt dit gedrag vandaan?Wat zijn de waarden en overtuigingen die hieronder liggen en dit gedrag rechtvaardigen /sturen? En werken deze overtuigingen voor je? Of zorgen sommige patronen of overtuigingen juist voor meer stress.

Ik gebruik hierbij methoden/oefeningen uit NLP en help je gedrag meer te begrijpen aan de hand van feiten uit de neurowetenschap

Heling en acceptatie

Grote kans dat je in het verleden dingen hebt meegemaakt die jou hebben gekwetst. Waardoor je nu op latere leeftijd, jouw gevoelens en jouw hart (gedeeltelijk of geheel) hebt afgesloten. Je bent misschien verhard en daardoor minder toegankelijk geworden voor jezelf en voor een ander.

Alleen inzicht krijgen in wat er gaande is, is vaak niet voldoende om ‘anders’ hiermee om te kunnen gaan. Pijn en trauma, een verharding in ons systeem, zorgt ervoor dat energie niet meer vrij kan stromen in het lichaam (vandaar dat er soms ook fysieke klachten zijn; gespannen schouders, hoofdpijn, stijve nek, pijn in de buik). Wanneer het nodig blijkt te zijn, werken we op een diepere laag. Om onderliggende oorzaken van patronen en overtuigingen weg te kunnen halen, zodat energie weer kan stromen. Je gaat opnieuw de verbinding met je hart maken. Je leert opnieuw de taal van je hart te spreken. Het hart is de plek van compassie en mededogen, respect, verbinding, diepere wijsheid. Je maakt verbinding tussen hart en mind, tussen ratio en passie, tussen logica en ziel.

Dit proces is overigens niet altijd met de ratio te verklaren. Je zal ervaren dat er een andere vorm van ‘wijsheid en weten’ bestaat.

Ik gebruik hiervoor onder andere (hart)meditatie, ademhalingswerk, lichaamswerk/reiki en systemische opstellingen.

Opnieuw verbinden en beschermen

Tijdens het hele proces zijn we continu bewust hoe je in relatie staat met de mensen om je heen. Met je dierbaren, partner, familie en vrienden en werk-gerelateerd, met je collega’s en leidinggevende.

Hoe ben je in relatie met jezelf? Hoe ben je in relatie met de ander? Hoe kom je op voor jezelf en datgene wat belangrijk is voor jou, zonder anderen hierbij te kwetsen? Hoe bescherm je jezelf tegen gedrag van de ander wanneer dat nodig is. Durf je grenzen te stellen? Maar ook, ben je bewust van de grenzen van een ander? Wat is daarvoor nodig.

Ik gebruik hierbij vooral de vier pijlers van Respectful Confrontation als basis methodiek.